onsdag 26 september 2012

Asiatisk nudelsoppa med kryddstarka frikadeller

E vaknade med halsont idag och mår sämre nu på kvällen. Tänkte att jag skulle pigga upp honom med en nudelsoppa full med värmande ingredienser. Hittade ett recept på taffel.se som jag utgått ifrån. När jag körde kalorisnål diet för ett år sen åt jag mycket nudelsoppor till lunch. Ofta trillade jag ett hundratal frikadeller som jag kokade upp och sen frös in så blev det världens enklaste rätt att laga till. Fixa bara en god buljong och släng i frikadellerna. En annan variant är att skiva en rå biff i en halv centimeter tjocka skivor. Lägg dem i botten av din tallrik, häll på rykade het buljong så kokas köttet av buljongen. Men vi tar det från början!


Koka upp kycklingfond, vatten, en bit ingefära och en vitlöksklyfta och låt koka ihop. Blötlägg torkade räkor i en halvtimme. Fräs dem sedan i lite olja med två vitlöksklyftor, korianderstjälkar och en bit ingefära, allt hackat. Ha i ett par matskedar sambal badjak och låt steka med. Jag hade därefter i en skvätt vermouth och en skvätt soja. Låt allt koka ihop och lägg i en skål tillsammans med fläskfärs och rör ihop till en smet. Trilla små köttbullar av dem och lägg dem sedan i buljongen och låt koka i cirka tio minuter. Plocka ut dem sedan med hålslev och lägg åt sidan. Smaka av buljongen med rivet limeskal och socker.

Under tiden kokar du upp vatten och kokar nudlarna (fullkornsnudlar så klart!) i ett par minuter och skölj dem sedan i kallt vatten.

Dessutom skivar du lite vårlök, grovhackar lite mynta och koriander. Lägg i nudlarna och frikadellerna i en skål för varje person (det är här man blir sur för att alla perfekta nudelsoppskålar är på landet och blir tvingad att ta serveringsskål till mig själv och en margareteskål till sjuklingen). Häll på med buljong så det täcker allt. Strö över koriandern, löken, chili och böngroddar. Pressa över limejuice. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar