fredag 25 januari 2013

Ryggbiff med örtsmör på rostad vitlök och benmärg samt mandelrostade sockerärter

Häromdagen skrev jag om min lediga tisdag då jag stod framför spisen hela dagen och fixade. Bland annat så rostade jag benmärg och vitlök vilket faktiskt var till kvällens rätt. E har äntligen kommit hem från Afrika igen så det firar vi med... kött! Själv åt jag bea igår när jag var på AG så ikväll blir det ryggbiff stekt så lite som möjligt med sockerärtor och ett örtsmör gjort på benmärgen och vitlöken. Piece of cake är det men godaste smöret du kan tänka dig! Den rostade vitlöken ger en mjuk och lite sötare vitlökssmak och benmärgen... åh benmärgen! Benmärgen ger en köttig och rund smak som får dig att falla av stolen! Rosta märgbenen och två oskalade vitlöksklyftor i ugnen på typ 200 i ca en halvtimme. Gröp sedan ut vitlökarna och benmärgen och blanda med en massa smör, salt och hackad persilja. Lägg smöret i plastfolie och forma till korv och spara i frys/kyl tills du ska använda det.

Till rätten skulle vi äta sockerärter men vi hade inte så många så jag skar dem tunt på längden (känns som mer :-)) blandade dem med en skivad sharlottenlök, tre skivade vitlökar och ca 10 st skållade och hackade mandlar och så lite olivolja och salt förstås. Allt detta åkte in i ugnen på rätt hög värme, typ 220° i ca 20 minuter (håll koll så det inte bränner!). Smaka av och salta lite mer och ha på lite mer olja.



Just ja, till förrätt åt vi idag en varsin skiva murkelpaté med en tesked cumberlandsås (ja jag vet, men det är väl inte så farligt) och några små cornichons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar